Hogyan vágjunk bele – stratégia analitikus HR bevezetésehez

Adatvezérelt döntéstámogatás, HR analitika, automatizált riportok, stb. stb. – tudjuk, miért lenne jó, tudjuk, mennyit profitálhatnánk belőle, tudjuk, hogy ez a jövő, de nézzük reálisan a dolgot: a HR az a terület, ahol minden nap gondolunk arra, hogy mennyivel hatékonyabb lenne, ha a dolgok sokkal rendezettebben mennének, és vannak is ötleteink, hogy ezt hogyan lehetne elérni, de soha nincs időnk nekikezdeni…

Ha valaki mégis pionír típus, már esetleg ki is próbált egy-két eszközt, és úgy érzi, hogy ez a hatékonyság az egész cég hasznára válhat, annak szüksége lesz egy stratégiára, hogy meggyőzze a döntéshozókat arról, hogy miért érdemes egy új(abb) eszközt bevezetni a vállalatnál (hiszen ismerjük ennek a nehézségeit…).

Érdemes egy egyszerűen kezelhető adatvizualizációs eszközzel átalakítani a jelenleg használt riportjainkat, ennek előnyeit bemutatni, és így rávilágítani, hogy miért is van szükség a változásra. Aki egy ilyen eszköz előnyeit szeretné megismerni, vagy a használathoz szeretne útmutatót, azoknak ajánlom korábbi cikkeimet, most annak azokat lépéseket szedtem össze, amik ahhoz kellenek, hogy mások is meglássák a lehetőséget egy ilyen eszköz bevezetésében.

  1. Keressünk egy rendszeres riportot, ami
    • az érintettek számára értékes információt tartalmaz
    • jelenleg manuálisan állítható elő
    • esetleg több adatforrásból (különböző táblák, táblázatok és a vállalati irányítási rendszer, a vállalatirányítási rendszer különböző moduljai, stb),
    • állandó résztvevője a menedzsment meetingeknek (döntéstámogató, monitoring vagy éppen problémafeltáró szerepe van)
    • az előállítása sokkal több időt vesz igénybe, mint amennyi indokolt lenne, ha lenne egy “jól működő” rendszerünk
  2. Azonosítsuk az adatforrásokat, és építsük fel velük az élő kapcsolatot, hogy egy-egy frissítésnél látványos hatékonyságot tudjunk elérni
    • vállalatirányítási rendszerek esetében egyszerűú a helyzet, hiszen nagyon sok adatvizualizációs eszköz beépített módon tud ezekhez kapcsolódni
    • táblázatok esetében
      • keressünk egy olyan meghajtót, ahová rendszeresen felmentjük a legfrissebb verziót (vagy ahová mások felmentik nekünk)
      • használjuk ugyanazt az táblázatot, és azon belül frissítsük az adatokat.
  3. Készítsük el a riportot lehetőleg minél inkább kihangsúlyozva az eszköz nyújtotta lehetőségeket, amit majd az érintettek élvezhetnek, de semmiképpen ne szánjunk rá több időt, mint amennyire eredetileg szükség lenne(!)
    • hangsúlyozzuk színekkel, és méretbeli különbségekkel ez eltéréseket
    • használjunk egyszerű és átlátható ábrázolási módokat
    • segítsük a gyors megértést feliratokkal
    • mutassunk meg minél több részletet minél esztétikusabban / látványosabban a tooltip-ekben
    • egyszerűsítsük
  4. Mivel egy vizuális adatelemző eszközzel csak néhány percünkbe kerül, viszont látványos eredményeket érhetünk el, bolondítsuk meg a szokásos riportot egy-egy
    • szűrőkkel – adatvizualizációs eszköz nélkül elképzelhetetlen az adatokatilyen egyszerűen csak egy részhalmazra viszgálni
    • paraméterrel – egyetlen beállítható paraméter beépítése az elemzésbe a “what-if analízis” lehetőségét adja az érintettek kezébe
    • átlaghoz képesti nézettel – új perspektívából vizsgálva az eredményt fény derülhet eddig rejtett tényezőkre, információkra
    • hierarchiával / lefúrási lehetőséggel – egy egyszerű részletezettségi nézet változtatás sokszor nagy segítség a monitorozás vagy a döntéselőkésíztés terén
    • következő elemzésre való léptetéssel – további részleteket mutathatunk egyetlen kattintásból (igazi “csoda-számba” megy egy Exeles riport után)
    • eddig nem használt dimenzióval – új nézőpont bevonásával eddig felfedezetlen összefüggésekre hívhatjuk fel a figyelmet.
  5. Az így elkészült riportot (elemzést) személyesen mutassuk be a közvetlen vezetőnknek mielőtt prezentálná(nk) a menedzsment-nek. Emeljük ki a már megtapasztalt, és a további lehetséges előnyöket:
    • mennyi idő alatt készítettük a riportot, és mennyi idő lesz frissíteni:
      • a felszabadult időben olyan elemzéseket tudunk elkészíteni, ami további hasznos információkat ad a menedzsment kezébe
      • ha nem a megszokott időn kívül ad-hoc módon szükség van a riportban szereplő adatok frissítésére, a HR professzionális partnerként, azonnal el tudja szolgáltatni a kért információt
    • interaktivitás
    • a lehetőségek maximális kihasználásával eddig rejtett információk kinyerése, összefüggések feltárása (“what-if” elemzés, részletes nézetek, összehasonlítás, előrejelzés, stb)

Nagyon sok múlik azon, hogy közvetlen felhasználóként mennyire tudjuk átadni az élményt az érintetteknek – azoknak, akik döntenek egy ilyen eszköz bevezetéséről. Látniuk kell, hogy milyen előnyökkel jár ez az egész szervezetre nézve, miközben az ő mindennapi feladataikra is hatással van – hiszen több információ ismeretében, amihez gyorsabban juthatnak hozzá jobb döntéseket tudnak hozni. Az, hogy ezeket a lehetőségeket meglátják-e rajtunk múlik. Ha a vezetők most is elégedettek az általunk elkészített riportokkal, akkor nem fognak változtatáson gondolkodni. Azt, hogy mennyi időbe, energiába telik előállítani ezeket a riportokat, csak mi tudjuk, és azt pedig mi is csak sejtjük, hogy mennyi potenciál rejlik még az adatainkban kihasználatlanul. Arról, hogy hogyan hívjuk fel a figyelmet ezekre az előnyökre, és mit érdemes kiemelni, amikor szeretnénk a vezetőinket meggyőzni egy következő posztban olvashattok.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s